Nautische veiligheid

Jaarlijks bezoeken zo'n 29.000 zeeschepen en nog veel meer binnenvaartschepen de haven van Rotterdam. De (Rijks)Havenmeester (DHMR) van Rotterdam is 24/7 verantwoordelijk voor een veilige, vlotte en duurzame afwikkeling van de scheepvaart in de haven. Door dit zo efficiënt en veilig mogelijk te doen, draagt DHMR bij aan het bevorderen van onze concurrentiepositie. Dit kan alleen door nauw samen te werken met loodsen, sleepdiensten, roeiers, terminals, rederijen en andere partners in de haven.

Havenmeester René de Vries: ‘De divisie Havenmeester is ook betrokken bij tal van innovatieve oplossingen om de meerwaarde van de haven voor onze klanten te vergroten. We kijken bijvoorbeeld met moderne analysehulpmiddelen naar trends in ongevallen en door voortdurende aandacht voor de kwaliteit van data kunnen we onze taken steeds efficiënter uitvoeren. Vernieuwingen zoals cameratoezicht en het gebruik van drones spelen daarin ook een belangrijke rol.’ Meer over het gebruik van drones leest u hier.

Ongevallen

De veiligheid van het scheepvaartverkeer rapporteren we aan de hand van de Nautische Safety Index. (NSI). Dit is een rapportcijfer waarbij we de ernst van ongevallen meewegen. In 2021 kwam de NSI boven de norm van 7,0 uit op 7,46. Er vond geen zeer ernstig ongeval plaats, wel 3 ernstige: een aanvaring van een zeevaartschip tegen de Calandbrug, een aanvaring tussen een zeevaartschip en een binnenvaartschip ter hoogte van de Eemhaven en een binnenvaartschip (duwboot) dat kapseisde.​

Digitalisering van verkeersprocessen bij de divisie Havenmeester

Met het programma Harbour Master Next Generation richt de divisie Havenmeester zich op het stroomlijnen van operationele processen: planning, verkeer, toezicht & handhaving en crisisbeheersing. We kijken bij alle processen hoe we door middel van slimmer beoordelen, delen en monitoren onze ambities kunnen realiseren. U leest er hier meer over.