Sponsoring en subsidies

Als Havenbedrijf Rotterdam zijn we maatschappelijk betrokken en leveren we een constructieve bijdrage aan de stad Rotterdam en haar bewoners. Wij ondersteunen organisaties en evenementen op het gebied van cultuur, sport en recreatie met sponsoring en subsidies.

Wereldhavendagen

Dit jaar vonden de Wereldhavendagen in hybride vorm plaats. Kleinschalige fysieke elementen, gecombineerd met het online programma brachten in 2021 de Rotterdamse haven dicht bij het publiek. Het aantal bezoekers op de kade en bij de excursies was beperkt door de COVID-19-maatregelen. Het evenement ging van start met het scholenprogramma ‘De haven komt naar je toe!’, waarbij scholieren van basis- en voortgezet onderwijs op een laagdrempelige manier informatie over de haven ontvingen. Zij bezochten onder andere (de schepen van) de Koninklijke Marine, kregen gastlessen aangeboden of bezochten diverse bedrijven en musea in stad én haven. Daarnaast puzzelden bezoekers zich een weg door de ‘Real Life Game - Port Edition’. Een soort grote escaperoom in de Schiecentrale. En voor de inhoudelijke kennis konden studenten ook nog het seminar en de foto-expositie ‘Werken in de Rotterdamse haven’ bezoeken.

Havenervaringscentrum aanstaande

Ons informatiecentrum Futureland is een verbinder tussen stad en haven. Het centrum over de aanleg en inrichting van Maasvlakte 2 ontvangt normaal gesproken meer dan 100.000 bezoekers per jaar. Ondanks dat Futureland in 2021 vanwege de COVID-19-maatregelen ongeveer een halfjaar gesloten was, ontvingen we toch nog meer dan 50.000 bezoekers. Het huidige Futureland nadert het einde van zijn levensduur; met het Havenervaringscentrum (HEC) werken we al aan de opvolger. In 2021 keurden we de investeringsbeslissing goed. We bouwen het HEC vlakbij het recreatiestrand van Maasvlakte 2. Het centrum opent in de eerste helft van 2024 en belicht de hele haven. CEO Allard Castelein: 'Het nieuwe centrum past in het beleid van het Havenbedrijf Rotterdam om het draagvlak voor het bestaan van de haven bij relevante doelgroepen en stakeholders te blijven behouden en te vergroten.'

Songfestival

In mei 2021 vond in Rotterdam in aangepaste vorm het Eurovisie Songfestival plaats. Wij verbonden ons als hoofdsponsor aan het stadsprogramma. Dit programma zorgde ervoor dat het feest voelbaar was in de hele de stad. Richard van der Eijk, directeur Communications & External Affairs van het Havenbedrijf Rotterdam: ’We wilden als grootste haven van Europa zoveel mogelijk Rotterdammers van dit multiculturele, kleurrijke en internationale evenement laten genieten. Daarom hebben we het festival met veel plezier financieel gesteund.’

Port Pavilion

Het Leuvepaviljoen, de nieuwe blikvanger in het Maritiem District, opende op 16 juli 2021 zijn deuren voor publiek. Dankzij het grotendeels uit glas opgetrokken paviljoen is er vanaf de Schiedamsedijk goed zicht op de Leuvehaven. Port Pavilion van het Havenbedrijf Rotterdam maakt onderdeel uit van het Leuvepaviljoen. Dit paviljoen is een informatiepunt over de haven, waar bezoekers kennis maken met de haven van nu en inspirerende tips en trips krijgen aangereikt om zelf in de haven op ontdekking te gaan.

Harbour Run

In 2021 vond de achtste editie van de Harbour Run plaats. Voor deze obstakelloop dwars door het Rotterdamse havengebied, openen bedrijven plekken die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor publiek. Deelnemers rennen over haventerreinen en kades, langs schepen, kranen, containers en door havenloodsen. De Harbour Run brengt zo de Rotterdamse haven en bedrijven op een unieke interactieve manier onder de aandacht van een breed publiek. De veertig deelnemers van het Business Team Port of Rotterdam haalden elfhonderd euro op voor de Stichting Vrienden van Sophia.

Havenomgevingsfonds

In 2021 ontwikkelden we een nieuw Havenomgevingsfonds, na het stoppen van het BRG-programma (Bestaand Rotterdams Gebied). In het nieuwe fonds is jaarlijks 1 miljoen euro beschikbaar voor projecten die bijdragen aan het verbeteren van de milieu- of ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving in de directe omgeving van het Rotterdamse havengebied.

DeltaPORT Donatiefonds

Het DeltaPORT Donatiefonds ondersteunt projecten van instellingen op sociaal, cultureel en recreatief gebied. Het fonds telt ruim tachtig deelnemende bedrijven, inclusief het Havenbedrijf Rotterdam. In 2021 zijn donaties toegekend aan verschillende stichtingen, waaronder een kindzorgcentrum dat nu een veilige buitenspeelplaats heeft kunnen bouwen voor kinderen met een beperking.

Rotterdam Port Welfare Committee

Het Rotterdam Port Welfare Committee (RPWC), onder voorzitterschap van (Rijks)Havenmeester René de Vries, ondersteunt initiatieven die het welzijn van zeevarenden bevorderen. Het RWPC deelde in 2021 duizenden telefoonkaarten en kerstpakketten uit aan bemanningsleden van honderden schepen.