Groei: opschalen

Blocklab

BlockLab is een dochteronderneming van het Havenbedrijf Rotterdam. In samenwerking met andere (internationale) partijen ontwikkelt BlockLab blockchainoplossingen om de energietransitie te versterken en de wereldwijde logistieke keten te verbeteren. Een voorbeeld is Naviporta, een datadelingsplatform dat we in de Rotterdamse haven gebruiken.

Rotterdam Makers District

Het Havenbedrijf Rotterdam omarmt innovatie en creëert hier de noodzakelijke ruimte voor. Zo zetten we ons in voor de ontwikkeling van het Rotterdam Makers District tot innovatie-hub. Het Rotterdam Makers District bestaat uit de gebieden M4H en RDM langs de Nieuwe Maas en is de plek in de regio voor de innovatieve maakindustrie. Jonge bedrijven kunnen hier doorgroeien en het gebied biedt ruimte voor experimenten met nieuwe producten of processen. De nieuwe maakindustrie is een aanjager van innovatie in regionale waardeketens en creëert veel nieuwe werkgelegenheid.

Inside

Inside bevordert als online community platform de samenwerking binnen het Rotterdam Makers District. Het platform fungeert als plek waar vraag en aanbod bij elkaar komen, als netwerktool, als evenementenoverzicht en als nieuwsbron. Eén jaar na de lancering in 2020 waren er meer dan 170 mensen en bedrijven bij Inside aangesloten.

M4H

Het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam transformeren het (voormalig) haven- en industriecomplex Merwe-Vierhavens (M4H) tot een gemengd woon-werkgebied. Tussen 2015 en 2020 steeg het aantal woningen van zeven naar 867, het aantal inwoners nam toe van 19 naar 632 en het aantal bedrijven groeide van 251 naar 376. Voorbeelden van projecten zijn:

• Stadshavenbrouwerij Rotterdam: In het voorjaar van 2021 opende de Stadshavenbrouwerij Rotterdam in een oude fruitloods. Jaarlijks zal hier twee miljoen liter craftbier gebrouwd worden. De horecagelegenheid beschikt over 350 zitplaatsen en zal aan 40 mensen werk bieden. Bovendien is de brouwerij duurzaam. Energie en water worden gewonnen met behulp van zonnepanelen en het opvangen en hergebruiken van condens en koelwater. De bostel, het restproduct van bierbrouwen, wordt gebruikt als veevoer.

• R-IGLO: In ‘De Werkplaats’ op M4H is met PET-afval uit de (haven)industrie en versterkt met 30% glasvezel een werkruimte geprint. Deze zogenoemde R-IGLO is een pilotproject van het Havenbedrijf Rotterdam. We hechten waarde aan het stimuleren van duurzaamheid en innovatie in de vastgoedsector. Daarom werken we samen met ondernemers uit het Rotterdam Makers District.

RDM

De voormalige werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij biedt plaats aan bedrijven, onderwijs en onderzoek. Zij werken hier samen aan innovaties die bijdragen aan een veilige, slimme en duurzame haven.

• Techniek College Rotterdam: Het Techniek College Rotterdam verzorgt technisch en technologisch mbo-onderwijs in de regio Groot-Rijnmond. De opleidingen worden afgestemd met het bedrijfsleven en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. In 2021 bouwde het Techniek College een eigen biodieselfabriek, speciaal voor de leerlingen van de Proces & Maintenance-opleidingen.